2010. március 28., vasárnap

Böjtölés, böjt ülés

A szakirodalom azt írja, hogy a húsvéti dekorálást nagyszombatra illendő időzíteni, a szintén akkor esedékes nagytakarítás lezárásaként öltözzék ünnepi díszbe az immáron tisztán csillogó-villogó ház. Én picit kilengtem (de szerintem bocsánatos): már díszítettem… De takarítottam is – ha ez mentségül szolgálhat, igaz, fordítottam a sorrenden. Mert hát hangolódni, azt kell! Egy hét múlva húsvét: sonka, kalács, nyúl, hímes tojás. Nem lehet csak úgy belezuttyanni az ünnepi hétvégébe!

Persze, lenne a hangolódásra stílusosabb megoldás is: böjtöt ült ilyentájt a régi nép, 34. napja már. Se hús, se zsír, se tojás, se tejtermék (ha igazán szigorúan tartották a szabályt). Az utóbbi két kitétel körül a XVII. század folyamán nagy perpatvar támadt a gyöngyösi ferencesek és jezsuiták között. A franciskánusok a szigorú hagyományok betartását megkövetelvén, böjt idején tiltották a tojás és tejnemű-félék fogyasztását, míg a jezsuiták megengedőbbek voltak e téren: tojás is, tejtermék is kerülhetett az étrendbe a böjti időkben. A két párt közti vita híre egészen Rómáig jutott, ahol aztán a Congregatio de Propaganda Fide meg is hányta-vetette e kényes kérdést, majd arra jutott, hogy egyetért ugyan és vállszélességgel támogatná is a szigorú hagyományok betartatását, ám az ország helyzetére való tekintettel könnyít a nép sorsán és jóváhagyja a jezsuiták törekvését: szabad a tojás, szabad a tej.

A nép azonban tartotta magát a régi regulához és csaknem a XIX. század végéig, a húsvétot megelőző 40 napon át csakis halat és harmat nevelte eledeleket (Szeged táján így nevezték a növényféléket) evett. A böjti napok gyakori fogása volt a cibereleves. Engem ennek mibenléte gimnázium óta izgatott nagyon. Móricz Zsigmond Tragédiájának Kis Jánosa ciberézett sokat, ehhez is volt szokva gyomra, és ezért is fordult aztán tragédiába a Tragédia. (Ismerkedés vagy frissítés végett, íme: http://epa.oszk.hu/00000/00022/00040/00979.htm)

A cibere, mint olyan, a népi lelemény egyik nagy letéteményese, mint a mesebeli kőleves: semmiből valami. A receptúra szerint nem kell hozzá más, csupán búzakorpa, víz, egy szelet kenyér és pár nap. A korpát le kell forrázni vízzel, ha kihűlt, mehet bele a kenyér, majd le kell fedni gézzel, vagy valami vékony, ritkás vászonnal az egyveleget, és hagyni állni, savanyodni pár napig, aztán, ha már kellően savanyú, leszűrni, és kész is az alaplé, minden féle-fajta cibereleves fundamentuma. Nyáron, így magában, hűsítő italként is kiváló szolgálatára volt a földeken dolgozóknak. A levesek hozzávalói sincsenek túlbonyolítva - még ha vannak is igazán gazdagon, különféle zöldségekkel megbolondított válfajai -, egy kis tej, egy kis tejföl, egy kis liszt, egy kis fokhagyma… és kész is!

Ha már böjti étel, nekem azért az aszaltszilva-leves, az őrségi mákos hajdina, kukoricagánica, a babsaláta vagy a rábaközi szaladós jóval szimpatikusabb, még ha csak a leírások alapján is. Bár munkásember, szerintem, ezek egyikével sem tudott úgy istenigazából jóllakni. Igaz, ez nem is volt cél, sőt! Böjt idején a napi egyszeri étkezés volt csupán megengedett, és akkor sem lehetett jóllakottan felállni az asztaltól. A 40 nap elteltével, a nagyszombati a körmenet után, ráadásul este későn, a kalács-sonka-tojás-torma kombináció igencsak gyomorterhelő vacsora lehetett, még ha meg is volt szentelve mind, mi az asztalra került…

2 megjegyzés:

  1. Édes SzederKatám, ez a böjti blog tele van okossággal, humorral,leleménnyel, humorral. Informatív és aktuális. Egyszóval nagyon tetszik. Írj tovább... Ölel anyukád, Anya

    VálaszTörlés
  2. Helló Mindenki, a nevem Safa El Sadat, 20 éve házas vagyok a férjemmel, és két fiam van, egy idősebb 16 és fiatalabb 11 év. A férjem nagyon szeretett, de egy olyan pontra jutott, amikor egy nővel foglalkozott, aki munkatársa. Soha nem képzeltem el, de valahogy megváltozott az én hozzáállása a hozzám és a gyerekekkel, a késői munkából eredő gondolkodásmód gondolta át az ügyet, még akkor is, ha március 20-án megünnepeltem az esküvőn. jubileumi nap, 15 nappal az esküvő évfordulója előtt bevallotta, hogy igen, hogy szexelte a munkatársaival. Az ágyamba hozta, amikor munkába mentem, ez azt jelenti, hogy az érzéseim teljesen értéktelenek voltak neki, a lelki állapotom tele van kínokkal, azt hiszem, nem tudom elfelejteni és helyreállítani a fájdalmat. ő és én soha nem akartam megcsinálni az erőszakkal, ő akar legyőzni engem, amikor elvált, azt mondta, hogy féltékeny a kapcsolatunkkal, és ő tönkretesz engem a férjem vételével. Meg kellett beszélnem egy barátommal, aki megkért, hogy találjak egy helyes varázslatot, először soha nem hittem ebben a Cast helyesírásban, de meg kell próbálnom, amíg nem találkoztam a PROPHET NOSA UGO e-mailben az interneten arról, hogy segített annyi embernek, hogy visszaszerezze és segítse a kapcsolat megteremtését és az emberek boldogságát a kapcsolatukban és más szellemi betegséggel kapcsolatos történetekben, és többet, elmagyaráztam a helyzetemet, és segített nekem néhány imát, néhány gyógynövényt és gyökerek és egy kis áldozat, amit tettem, és 7 napon belül visszatért, hogy bocsánatot kérjen, és ez csak egy csoda volt számomra, boldog vagyok ma, hogy segített, és büszkén mondhatom, hogy a férjem most újra velem van és most szerelmes belém, mint soha.
    Szüksége van segítségre a kapcsolatodban, mint például a férfit, feleséget, barátot, barátnőt, lottó nyerését, gyógynövénygyógyulást, HIV-t, STD-ket, asztmát, ízületi gyulladást, fibroidot, stroke-ot vagy bármilyen betegséget, spirituális problémát Az álláskeresés, a hozzászólóimnak, akik az életem kihívásaira vonatkozó segítséget igényelnek, kapcsolatba kell lépniük a PROPHET NOSA UGO-val, és örülök, hogy megtetted.

    E-mail: nosaugotemple@gmail.com
    WhatsApp: +34631686040
                         +17207992813

    VálaszTörlés